Fructele si legumele nu sunt doar un decor pe farfurie, deoarece proprietatile fiecarui fruct si leguma au un efect pozitiv asupra sanatatii noastre, iar fiecare culoare este responsabila de mentinerea functiei primare in organism.

Fructele si legumele datoreaza pigmenti de culoare: clorofila este un pigment verde, rosiile si pepenele verde sunt rosii de la licopen, porumbul este galben datorita xantofilei. Morcovii si caisele sunt portocalii din cauza carotinei si fructele de padure si afinele sunt albastre din cauza antocianinei. Bucurandu-ne de spectrul alimentelor de diferite culori, apreciem si spectrul diferitelor produse fitochimice cu efecte exceptionale asupra sanatatii.

Purpuriu si albastru – ajuta creierul

Prune, struguri, stafide, afine, coacaze negre, mure, vinete, verde rosiatic, purpuriu – toate aceste frumuseti se caracterizeaza prin culoarea mov catifelata, datorita numarului de efecte sanatoase pe care aceste fructe le au asupra sanatatii noastre.

Antitumoarele sunt antioxidanti puternici care se leaga si neutralizeaza radicalii liberi, foarte reactivi, previn radiatiile UV daunatoare si au si proprietati antibacteriene. Acestea sunt motivele pentru care aceste fructe sporesc coordonarea motorie, concentrarea si mentinerea vederii.

Afinele – o mana mare (1/2 cana) de afine suculente contine doar 44 de calorii, dar are 2 grame de fibre dietetice si 10% din continutul dvs. recomandat zilnic de vitamina C.

Afinele s-au clasat pe locul 1 in beneficiile antioxidante pentru sanatate, in comparatie cu peste 40 de fructe si legume proaspete. Afinele contin, de asemenea, fier, fosfor, calciu, magneziu, mangan, zinc si vitamina K. Fiecare dintre acestea este o componenta a osului. Un aport adecvat de aceste minerale si vitamine contribuie la construirea si mentinerea structurii si rezistentei osoase.

Vanata- acest aliment este foarte scazut in grasimi saturate, colesterol si sodiu. Este, de asemenea, o sursa buna de vitamina C, vitamina K, tiamina, niacina, vitamina B6, acid pantotenic, magneziu, fosfor si cupru si o sursa foarte buna de fibre dietetice, folat, potasiu si mangan.

Coacaze – 100 g coacaze proaspete furnizeaza peste 300% din valorile de aport recomandate zilnic de vitamina C. Coacazele negre poarta o cantitate mica, dar semnificativa de vitamina A, si antioxidanti flavonoizi, cum ar fi β-caroten, zeaxantina si criptoxantina. Se stie ca acesti compusi au proprietati antioxidante. Vitamina A este necesara si pentru mentinerea integritatii mucoasei si pielii si esentiala pentru vederea sanatoasa. Mai mult, consumul de fructe naturale bogate in antioxidanti flavonoizi ajuta la protejarea impotriva cancerului pulmonar si al cavitatii bucale.

Coacazele negre proaspete sunt, de asemenea, bogate in multe vitamine esentiale, cum ar fi acidul pantotenic (vitamina B5), piridoxina (vitamina B-6) si tiamina (vitamina B-1). Aceste vitamine sunt esentiale in sensul ca organismul uman le necesita din surse externe pentru a se reface si necesare pentru metabolism. De asemenea, transporta cantitati corecte de fier mineral. 100 g boabe de coacaze ofera aproximativ 20% din nivelurile recomandate zilnic. Fierul este un co-factor esential pentru metabolismul celular ghidat al citocromoxidazei si pentru producerea de celule rosii din sange (RBC) in maduva osoasa.

Galben – da energie

Banane, lamai, piersici … In mod obisnuit, fructele si legumele de culoare galbena ofera energie datorita carbohidratilor pe care le contin, iar unii ne impiedica sa imbatranim, deoarece au efect antioxidant. Pentru aceasta, este un antioxidant balsam pe care organismul il transforma in vitamina A. De aceea, fructele galbene sunt recomandate pentru recuperarea rapida a energiei atunci cand este obosit si mentine pielea elastica si proaspata.

Mancarea galbena cu caise

Lamaie – la fel ca toate citricele, lamaia este bogata in vitamina C. Valoarea sa energetica este de doar zece calorii la 100 de grame.

Piersici – Au 27 de calorii la 100 de grame. Contin o multime de vitamine A si C, in special in coaja. Prin urmare, este mai bine sa le consumi cu piele, dar numai dupa ce le-ai spalat bine.

Ananasul – are 40 de calorii la 100 de grame. Contine apa, zaharuri, calciu, fosfor, fier, potasiu, vitaminele A si C. Tocmai ananasul importam in mod natural bromelina, ceea ce stimuleaza producerea de sucuri gastrice, ajutand digestia.

Cartof – usor digerabil si fara grasimi. Contine minerale si potasiu, deci este potrivit pentru a scapa tensiunea arteriala.

banane- aduc 65 de calorii la 100 de grame. Acestea contin potasiu si fosfor pe care organismul le foloseste atunci cand este necesara restaurarea sarurilor minerale pierdute prin transpiratie in timpul activitatii fizice.

Contine triptofan, genul de proteine ​​pe care organismul il transforma in serotonina despre care se stie ca ne induce si imbunatateste starea de spirit.

Rosu – protejeaza inima

Pepene verde, capsuni si ridichi sunt rosii datorita antocianinei. Aceste substante au doua functii cruciale: producerea melaninei care protejeaza pielea de lumina soarelui si combate radicalii liberi, oprind imbatranirea accelerata a celulelor. Alimentele rosii contin o multime de vitamine A si C, care ajuta celulele corpului sa se regenereze si sa contribuie la intarirea puterilor de aparare ale organismului.

Rosul stimuleaza dinamica. Alimentele rosii sunt mai bine sa fie moderate, deoarece culoarea lor intareste foamea.

Mancare rosie

Tomate – ajuta la digestie. Contine licopen, un antioxidant puternic care functioneaza impotriva radicalilor liberi.
Smochinele – au o proprietate laxativa datorita continutului de fibre.
Copaci – bogat in antocianine si flavonoide care actioneaza impotriva radicalilor liberi. Datorita continutului de apa semnificativ, este indusa excretia de fluide.
Ardei – ardeiul rosu contine mai multa vitamina C decat verde sau galben.
Afinele – sunt bune pentru ochi si amelioreaza problemele circulatorii.

Portocaliu – protejeaza pielea

Daca doriti sa va pregatiti bine pentru vara, mancati fructe si legume portocalii precum caise, morcovi si dovleci. Acestea sunt, de asemenea, alimente cu o valoare energetica excelenta, ideale pentru persoanele care se ocupa cu sport.

Culoarea portocalie este culoarea vitalitatii. De asemenea, ajuta la problemele digestive.

Legume portocalii

Portocaliu – contine vitamine C, A, B, pectina si minerale. Intareste sistemul imunitar si apararea naturala a organismului.

Morcovul – creeaza caroten care ajuta pielea. Carotenul ajuta la regenerarea tesuturilor si este potrivit pentru vedere. Morcovii sunt excelenti pentru restaurarea organismului, deoarece contin acid folic si minerale (potasiu, magneziu, fier si calciu).

Dovleac – au o valoare energetica mica si afecteaza incetinirea procesului de imbatranire a celulelor.

Verde – curata si restabileste corpul

Aceasta este cea mai frecventa culoare vegetala. Contine majoritatea fierului, cantitati mari de vitamine A, C, B2 si minerale, in special fosfat de calciu si potasiu. Legumele verzi contin foarte multe fibre si ajuta la digestie. De asemenea, este util pentru inima si prevenirea tumorilor, in timp ce substanta vitala este magneziul.

Verdele este culoarea naturii care aduce liniste. Daca mananci prea repede, verde pe farfurie poate ajuta la incetinirea ritmului.

Legume cu mancare verde

Nap – este considerata una dintre cele mai bogate nutrienti de pe planeta datorita numeroaselor sale vitamine, minerale si antioxidanti.

De exemplu, o cana (67 grame) de nap crud ambaleaza 684% din Valoarea Zilnica pentru vitamina K, 206% din Valoarea Zilnica pentru vitamina A si 134% din Valoarea Zilnica pentru vitamina C. Contine, de asemenea, antioxidanti precum luteina , carotenoizi si beta-caroten, care previn bolile cauzate de stresul oxidativ.

Broccoli – aceasta leguma este bogata in nutrienti, cu o singura ceasca (91 de grame) de broccoli brut ambaland 135% si, respectiv, 116% din valorile zilnice pentru vitaminele C si K. Este, de asemenea, o sursa excelenta de fibre, calciu, folat si fosfor.

Spanac- profilul sau de nutrienti este impresionant, cu o cana (30 de grame) de spanac brut oferind 181% din valoarea zilnica pentru vitamina K, 56% din valoarea zilnica pentru vitamina A si 13% din valoarea zilnica pentru mangan.

Anghinarea – scade nivelul de grasime si colesterol c din fluxul sanguin, pentru a va mentine arterele in siguranta.

Alb – da imunitate

Majoritatea legumelor albe sunt bogate in nutrienti si ajuta organismul sa lupte impotriva bolilor si infectiilor.
Expertii recomanda multe legume colorate in fiecare zi sau cel putin o portie de legume albe pe zi. Numai astfel organismul va furniza toate vitaminele, mineralele si nutrientii necesari care contin legume albe.

Legume albe

Ceapa este un puternic antioxidant. Protejeaza celulele si tesuturile impotriva deteriorarilor si efectelor daunatoare externe. Cercetarile au aratat ca arcul amar si furios contine mai multi antioxidanti, mai degraba decat gustul usor.

Usturoiul este abundent cu tiosulfati, substante care contribuie la sanatatea muschilor inimii. Usturoiul actioneaza ca un antibiotic si este eficient impotriva ciupercilor.

Conopida si varza alba sunt nutritionale la fel ca broccoli, kale si varza. Conopida este un inlocuitor excelent pentru cartofii de pe farfuria ta. Are acelasi gust, sau aproximativ acelasi, dar contine mult mai putine calorii si mai multi nutrienti.

Ciupercile au calorii putine, dar multi nutrienti, vitaminele B si C si potasiu. Ciupercile albe chiar contin cantitati mici de vitamina D.